16.04.2016 20:18

V tesnej blízkosti  

AUDIOUKÁŽKY Z KNIHY

hlas: Pavel Horák
zdroj:

Pridajte vašu nahrávku

audio

CITÁTY Z KNIHY

Riki po celý čas znepokojene vrčal. Uši mal nastražené, napínal remeň, ale vyraziť k stromu nechcel.
Riki po celý čas znepokojene vrčal. Uši mal nastražené, napínal remeň, ale vyraziť k stromu nechcel. Cítil, že sa tam odohráva čosi, čo je mimo jeho dovtedajšieho výcviku a života. Bol zmätený. Na okamih som si spomenul na Veroniku. Keby moja dcéra videla, ako nečinne pozorujem tento nemilosrdný pokus o zahubenie mačky, stratil by som u nej všetko. Aj ja som bol zmätený. Po chvíli sa sučka vrátila. Liliana ju objala a nosom sa jej obtierala okolo ňufáka. Keď Liliana prišla späť ku mne, ukázala mi ranu na ukazováku. Prúdil jej odtiaľ pramienok krvi. Predsa sa poranila, keď lámala haluz. Pritisla mi prst na pery. Jej krv bola sladká a opojná. Roztúžene som hľadal obliny pod jej košeľou. Liliana zašepkala, že má pre mňa darček v zadnom vrecku nohavíc. Bol to kondóm. Ktovie, ako dlho ho tam už nosila. Takže nie je pravda, že by som ju zviedol či dokonca vyvíjal na ňu nátlak. Ona pripravila scenár či skôr kostýmy pre nové dejstvo v našej hre.
Pavel Horák
SkryťUkáž Viac

Pridajte váš citát

text

O knihe

Zbierka 12 dramatických poviedok s prekvapivými pointami. Pavol Rankov v rozhovore pre Knižú revue odpovedal na otázku: Najnovšia zbierka V tesnej blízkosti sa mi javí ešte experimentálnejšia, ešte viac hravá ako predchádzajúce. Vnímate to tak aj vy, prípadne v čom je podľa vás... Ukáž Viac

Zbierka 12 dramatických poviedok s prekvapivými pointami.
Pavol Rankov v rozhovore pre Knižú revue odpovedal na otázku: Najnovšia zbierka V tesnej blízkosti sa mi javí ešte experimentálnejšia, ešte viac hravá ako predchádzajúce. Vnímate to tak aj vy, prípadne v čom je podľa vás iná ako tie predchádzajúce?
"Stále si myslím, že najviac experimentov bolo v prvej zbierke. Mal som tam napríklad poviedku bez slovies a poviedku s nedokončenými vetami. Táto tretia zbierka je skôr o hre, je v nej viac nadsázka a irónie. Ale problém je v tom, že časť slovenskej literárnej kritiky je zúfalo nehravá a navyše chorobne vzťahovačná. Do jednej z poviedok som napríklad vkladal také fiktívne pripomienky „akože“ od jazykovej korektorky. A dve recenzentky si to vyložili tak, že si vyrovnávam účty s literárnou kritikou, teda s nimi. Pritom toto je zjavná dezinterpretácia môjho literárneho textu, zameniť kritičku a redaktorku je lož. Redaktor a kritik majú v schéme literárnej komunikácie úplne odlišné postavenie a poslanie. Redaktor (jazykový redaktor) je tvorivý prvok a je funkčný pred vydaním diela, keďže text pomáha konštruovať. Kritik je len jeden z čitateľov, vytvára spätnú väzbu a text buď rekonštruuje, alebo deštruuje. Deštruuje ho napríklad lživou interpretáciou (o tom, že interpretácia môže byť aj neadekvátna, dobre píše Eco). Dokonca si myslím, že na Slovensku ani nemáme až tak veľa literárnych kritikov a kritičiek, ktorí či ktoré by boli zároveň jazykovými redaktormi či redaktorkami. Ale ešte dokončím na tému konkrétnej poviedky Psy. Je pravda, že v nej parodujem nejakú vymyslenú jazykovú redaktorku, ale urobil som to práve preto, že som mal šťastie na veľmi vnímavé a citlivé korektorky. Môj vydavateľ by potvrdil, že som veľmi disciplinovaný a akceptujem takmer všetky korektorské pripomienky. Napokon, slovenčina je ich džob, tak prečo sa nezveriť do rúk profesionálov. Vieru Prokešovú považujem za najlepšiu korektorku na Slovensku a som si istý, že poviedka Psy ju nijako neurazila, na rozdiel od už spomenutých zádrapčivých a precitlivelých literárnych kritičiek.

Skryť

O Autorovi

Pavol Rankov

Pavol Rankov (1964) debutoval prozaickou zbierkou "S odstupom času" (1995), za ktorú získal Cenu Ivana Kraska. Nasledovali poviedkové knihy "My a oni / Oni a my" (2001) a "V tesnej blízkosti" (2004). Autorove knihy vyšli v bulharskom, maďarskom a arabskom preklade, publikoval v antológiách ... Ukáž Viac
Pavol Rankov (1964) debutoval prozaickou zbierkou "S odstupom času" (1995), za ktorú získal Cenu Ivana Kraska. Nasledovali poviedkové knihy "My a oni / Oni a my" (2001) a "V tesnej blízkosti" (2004). Autorove knihy vyšli v bulharskom, maďarskom a arabskom preklade, publikoval v antológiách a časopisoch v Poľsku, Rumunsku, Nemecku, Švédsku, ale aj v Japonsku a Indii. Vyučuje na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Je autorom odborných monografií "Masová komunikácia, masmédiá a informačná spoločnosť" (2002) a "Informačná spoločnosť: perspektívy, paradoxy, problémy" (2006). Skryť

Video